A A A K K K
для людей з порушеннями зору
Яготинський інклюзивно-ресурсний центр Яготинської міської ради

Сенсорні ігри для дошкільників за методикою Марії Монтессорі.

Дата: 14.10.2024 11:28
Кількість переглядів: 28

Італійський педагог і лікар Марія Монтессорі створила свою систему навчання дітей на початку XX століття. З часом її методи знайшли прихильників у всьому світі, в різних країнах педагоги почали створювати Монтессорі-садки, а батьки — проєктувати вдома ігрові зони за порадами педагога.

У чому ж власне полягає методика Монтессорі? Її ключовим принципом є фраза: «Допоможи мені це зробити самому». Марія вважала, що кожна дитина від народження прагне до знань. Тож батькам і педагогам потрібно лише створити для неї розвивальне середовище, навчити її користуватися предметами і дозволити самій вибирати, з чим, як і скільки грати.

Значну увагу в своїй системі навчання М.Монтессорі приділяла сенсорному (чуттєвому) розвитку дошкільника. Адже він стає фундаментом для розумового розвитку: пам’яті, мислення, уяви дитини. Найкращий час для набуття сенсорного досвіду — сензитивний період — від народження до 5,5 років. Тобто це той час, коли дитина найповніше може пізнавати світ через звуки, запахи, кольори, форми і тактильні відчуття.

Як виявилося, багато ігор і практик, які проводять у Монтессорі-садках, можна використовувати і вдома. Для того, щоб ви могли самостійно збагачувати сенсорний досвід дітей, ми підготували добірку цікавих сенсорних ігор.

1) Сортування предметів.

У 1,5-2 роки діти починають розуміти, що речі належать до різних груп. Це знання й інтерес до дрібних предметів роблять сортування улюбленим заняттям багатьох малюків. Під час цієї гри ви можете показати різні сенсорні властивості предметів: колір, розмір або форму.

Починайте завжди з найпростіших сортувань, поступово ускладнюючи їх. Можна для початку розділити квасолю на червону і білу або посортувати великі й маленькі камінчики на майданчику. Після освоєння простих груп вводяться складніші сортування, що включають більше предметів, розподіл за кількома ознаками (сортування колекції машинок за розмірами та кольорами, геометричних фігур, вирізаних з картону різного кольору, тощо).

  • Хороший варіант такої гри — сортування ґудзиків. Придбайте кілька наборів з 4-10 однакових ґудзиків. Змішайте їх у великому контейнері, потім покажіть дитині, як можна вибрати один ґудзик, відкласти його в менший контейнер і вибрати з великого такі ж самі.

2) «Вивчаємо аромати»Фото без опису

Ця гра спрямована на розвиток нюху дитини. Для неї вам знадобиться набір з 12 маленьких однакових пластикових чи скляних контейнерів з кришками. Можна використовувати баночки для спецій або з-під дитячого харчування. Потрібно зробити два однакових набори по 6 баночок в кожному і декорувати їх у різні кольори (наприклад, один набір обклеїти жовтим папером, інший — зеленим). Помістіть в кожну баночку ватну кульку з нанесеним на неї запахом.

  • Кульки мають бути парними: одна — в жовтій баночці, а друга — в зеленій. Для кожної пари використовуйте свій запах.

Можна використовувати рідкі ароматизатори (краплі ефірного масла): наприклад, ваніль, сосна, м’ята, лимон, мигдаль. Будьте обережні, якщо дитина схильна до алергічних реакцій — вибирайте безпечні для неї компоненти. У деякі баночки замість ватної кульки можна покласти шматочки справжніх продуктів з сильним і приємним запахом, наприклад шматочок лимона або апельсина, зерна кави, спеції, такі як гвоздика або кориця.

  • Але тоді потрібно буде стежити за тим, щоб дитина не бачила, що знаходиться в банці.

Під час гри дитина бере баночку з одного набору, відкриває кришку і нюхає. ЇЇ завдання — знайти такий самий запах у баночці з другого набору. Після цього вона відставляє знайдену пару і продовжує впізнавання з іншими баночками.

  • З часом речовини втрачають запах, тож їх періодично потрібно буде замінювати.

3) «Барвисті фантазії»

У кілька склянок налийте просту воду і покажіть дитині, як вона забарвлюється в різні кольори, якщо в неї опускати пензлик з різними фарбами. Спочатку пофарбуйте воду у склянках в основні кольори: синій, червоний, жовтий.

Дозвольте дитині експериментувати, спробуйте змішувати різні фарби, отримуючи нові відтінки. Наприклад, якщо змішаємо:

  • синій і жовтий, отримаємо зелений колір;
  • жовтий і червоний — помаранчевий;
  • червоний і синій — фіолетовий;
  • синій і білий — блакитний;
  • червоний і білий — рожевий;

4) «Галерея текстур»

Для розвитку тактильних відчуттів чудово підійдуть сенсорні картки, в основі яких може бути навіть звичайний картон. На нього потрібно наклеїти щось м’яке, жорстке, колюче, гладеньке, рельєфне, металеве і дерев’яне.

  • Це можуть бути тканини різної фактури, обидві частини стрічки-липучки, канцелярські скріпки, мереживо, плівка з пухирцями, шматочки губки для миття посуду, шнурки, палички від морозива.

Для початку дитина може просто торкатися різних текстур, знайомлячись з ними. З часом можна ускладнювати завдання і пропонувати дитині відгадувати текстури з заплющеними (зав’язаними) оченятами.

  • Крім того, пропонуйте малюкові торкатися різних предметів, які його оточують, звертаючи увагу на те, які вони на дотик (гладенькі, шорсткі, пухнасті, жорсткі, колючі, м’які, холодні, тверді, теплі). Торкайтеся одягу, меблів та іграшок, кори дерев і листочків, голок ялинки, сосни. Можна ховати долоньки в борошні або крупі, ромотувати котушку ниток і клубок вовни тощо.

5) «Послухай, як звучить!»

Використовуйте всі можливості, щоб звернути увагу малюка на те чи інше звучання предмета — як шарудить листя, барабанить дощ по склу, їде ліфт, гавкає собака, працює дриль тощо.

  • Можна запропонувати дитині пограти з сухою квасолею, під час зачерпування і пересипання якої в керамічному або скляному посуді утворюється приємний звук. Вибирайте велику квасолю: дитина не зможе засунути її в ніс або вухо.

6) Візерунки на білому тлі.

Якщо насипати на звичайну тацю манку, можна отримати чудове поле для малювання пальчиком або паличкою. Покажіть дитині, як створюються візерунки і з’являються різні лінії — горизонтальні і вертикальні, прямі і хвилясті. З часом можна переходити до геометричних фігур, опанування цифр і літер. Можна також запропонувати дитині створити власну картину.

7) «Чарівний мішечок»

Це одна з улюблених дитячих ігор. Для неї можна пошити чи придбати кольоровий мішечок з тканини або зробити отвір у коробці, в який дитина зможе засунути руку.

Також потрібно підготувати набір невеликих предметів, добре знайомих дитині (машинка, м’ячик, іграшковий посуд, цеглинки конструктора, частини пірамідки тощо). Попросіть її заплющити очі і покладіть будь-який предмет в мішечок або коробку. Нехай вона на дотик спробує вгадати, що це. Потім поміняйтеся з нею ролями.

  • Для старших дітей гру можна ускладнити, використовуючи, наприклад, шишки, мушлі або геометричні фігури.

8) «Звукові циліндри»

Ця гра допомагає дітям розвинути здатність розрізняти звуки. Зробити циліндри можна з дерев’яних, пластикових або скляних контейнерів. Вони мають бути непрозорими, щоб їхнього вмісту не було видно. Також контейнер під час трясіння має виробляти чіткий звук, коли всередині нього знаходиться якийсь предмет.

  • Можна використовувати маленькі скляні баночки з-під дитячого харчування: потрібно зафарбувати їх або закрити кольоровим папером, щоб стінки стали непрозорими. Шість контейнерів мають бути одного кольору, ще шість — іншого.

Попарно наповніть контейнери (пара різних кольорів) предметами, що видають цікаві звуки (сухим горохом, квасолею, рисом, піском). Запропонуйте дитині з’ясувати, які ж контейнери видають однакові звуки («дружать» один з одним), і поєднати кожну пару.

9) «Впізнай на дотик»

Ця гра чудово підходить для розвитку тактильних відчуттів. Вам знадобиться набір дерев’яних квадратів або кіл, одна з поверхонь яких відрізняється за текстурою. Створити її можна, якщо нанести тонкий шар клею і приладнати шматочок тканини, липучку, насіння, пісок або щось ще. Предмети мають бути парними — щоб текстура поверхні двох кіл або квадратів була однаковою на дотик. Якщо ж їх перевернути, всі вони мають виглядати однаково.

Запропонуйте дитині з заплющеними або зав’язаними очима «побачити» предмети кінчиками пальців і знайти парні. Коли дитина розплющить очі, вона зможе побачити, наскільки правильним був її вибір.

10) Шнурівка

  • Ігри з шнурками дозволяють тренувати дрібну моторику руки, гнучкість кисті та пальчиків дитини.

Шнурувати можна справжні предмети взуття чи одягу, придбати бізіборд (бізікуб), в якому буде шнурівка, або ж виготовити її самостійно, використовуючи інтернет-ресурси. Ви можете завантажити готовий шаблон, заламінувати і зробити в ньому отвори.

Можна також запропонувати дитині нанизувати на шнурок (з твердим кінчиком) звичайні або кольорові макарони з широкими отворами. Покажіть їй, як потрібно проштовхувати кінчик шнурка через отвори, і нехай вона продовжує нанизувати самостійно. В результаті можна отримати незвичайне авторське намисто або браслет.

11) «Знайди такий самий/знайди схожий»

У приміщенні або під час прогулянки шукайте предмети обраного вами кольору або розміру. Наприклад, червоні будинки, автомобілі, листя, деталі одягу, предмети меблів. Можна шукати все маленьке або велике.

  • Так дитину можна познайомити і з поняттям відносності: порівняно з вами автобус великий, а порівняно з будинком — маленький.

З часом, ускладнюючи завдання, шукайте предмети, які за формою нагадують геометричні фігури: будинок — схожий на прямокутник, калюжа — на овал, пісочниця — на квадрат тощо.

12) «Розпізнаємо звуки»

Для цієї гри необхідно підготувати 4-6 предметів, які видають різні звуки — сильні та слабкі. Це можуть бути металеві кришки, банка з кавою, коробка з макаронами, дерев’яні ложки і металеві тощо. Також можна підготувати кошик або коробку для розміщення обраних об’єктів.

Сядьте разом перед кошиком з предметами. Спершу можна показати дитині, що деякі предмети можна потрясти, створюючи звук, який може бути сильним або слабким (банка з кавою, коробка з макаронами).

  • Пізніше можна перейти до інших дій, які допоможуть удосконалювати слух і розпізнавання звуків відповідно до їхньої інтенсивності.

Візьміть, наприклад, дві дерев’яні ложки, і скажіть: «Давай перевіримо, гучний або тихий буде звук, якщо ми вдаримо ложки одна об одну». Поясніть, що це «слабкий» звук. Повторіть експеримент з об’єктами, які видають гучний звук (металеві кришки, ложки). Потім попросіть дитину продовжити гру, розділяючи предмети на дві групи — гучні і тихі.

13) Гра з тканинами

Ця гра розширює здатність дитини оцінювати, класифікувати і зіставляти різні якості тактильних відчуттів.

Для неї можна використовувати 6-8 клаптиків різних тканин (по два однакового типу). Це може бути шовк, вовна, бавовна, велюр тощо.
Попросіть дитину з заплющеними або зав’язаними очима знайти пари, однакові на дотик, і покласти їх разом на стіл.

Ось такі незвичайні ігри допомагають розвивати сенсорні відчуття дитини і накопичувати уявлення про навколишній світ. До слова, паралельно з сенсорним розвитком діток у садках Монтессорі привчають до порядку.

  • Відомий педагог вважала, що з раннього віку важливо вчити дитину ставитися до іграшок, матеріалів з особливою повагою — вони не мають бути розкиданими по кімнаті, після гри (заняття) їх потрібно відразу класти на місце. Але пояснювати це потрібно спокійно, без криків і покарань.

Будьте терплячі, не підганяйте дитину, вона навчається та розвивається в доступному їй темпі. І їй дуже потрібна наша підтримка і віра в те, що в неї все обов’язково вдасться.


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора