Інклюзивна освіта – що це та як її забезпечити дитині
Що таке інклюзивне навчання знає мало хто, оскільки в ньому здебільшого немає необхідності. Але така практика існує у школах, тому варто розуміти, про що йдеться.
Спочатку давайте розберемо, що таке інклюзія взагалі. Слово «інклюзія» походить від англійської «inclusion», що означає «включення». У сфері освіти інклюзія означає включення учня до освіти. Але інклюзивна освіта – це не звичайне навчання кожного школяра, це форма навчання дітей, які мають труднощі, що дозволяє отримувати освіту у загальноосвітніх установах з усіма дітьми разом, так би мовити, нарівні.
Найпоширенішими труднощами у навчанні вважаються фізичні, інтелектуальні, емоційні, мовні та соціальні чинники. Діти з інвалідністю також можуть навчатися інклюзивно.
Яке є юридичне підґрунтя для інклюзивної освіти в Україні?
Міністерство освіти і науки України досить недавно, 2001 року, створили проект, який захищає дітей із особливостями у суспільстві. Було затверджено спрямовані дії щодо інтеграції таких дітей у звичайних загальноосвітніх установах для адаптації серед однолітків.
І лише у 2017 році було підписано Закон про інклюзивну освіту в Україні, в якому було дозволено навчатися дітям з різними труднощами освіти у будь-якій освітній установі країни, як і решті школярів.
У Законі було прописано такі права дітей із особливими потребами:
- Врахування потреб у приміщеннях для інклюзивних дітей.
- Психологічна допомога за потреби у час освітнього процесу.
- Можливість навчатися у класі, віддалено чи індивідуально – на вибір батьків.
- Адаптація плану навчання під дитину.
- Повна підтримка куратора інклюзії у плані розвиваючої програми та корекційної терапії.
Таким чином у 2020 році вже близько 20000 дітей з особливими потребами здобували освіту у звичайних загальноосвітніх закладах. У класі їм допомагав тьютор, тобто вчитель, який допомагав дитині адаптуватися в навколишньому середовищі і в процесі навчання.
У чому суть інклюзивного навчання?
Насамперед суть інклюзії у адаптації дитини в соціумі у вигляді освітнього процесу. Оскільки кожна дитина має право на освіту, то в освітніх закладах мають враховувати потреби дітей та можливість різного сприйняття навколишнього середовища.
Звичайно, для різних категорій школярів існують різні навчальні заклади, де можуть навчатися діти з однаковими відхиленнями або специфічними здібностями, але практика показує, що дітям легше адаптуватися не в замкнутому соціумі ідентичних особистостей, а в різноманітному та різнобічному, як це відбувається у більшості дітей у світі.
Інклюзивна освіта пояснює самим дітям та всьому суспільству прості, але зрозумілі істини:
- Всі люди мають право на здобуття освіти незалежно від того, які у них здібності чи можливі відхилення від норми.
- Всі діти бажають бути разом із собі подібними, грати, дружити, відчувати любов та розуміння.
- Освіта в реальному світі та на реальній практиці краще засвоюється мозком дитини, ніж розвиток в ізоляції від соціуму.
- Співпраця між учнями, однокласниками, батьками та викладачами дає результат набагато більший, ніж навчання одноосібно з одним педагогом на весь час навчання.
Що потребує впровадження інклюзивної освіти у школі?
У школі, де створено інклюзивний клас, а точніше, клас, у якому навчається особлива дитина, потрібно кілька змін:
- Навчання на інклюзії вимагає особливої уваги - інклюзією займається окремий учитель або кілька вчителів, які займаються всім процесом, тому для них потрібна окрема підготовка.
- Для дитини, яка навчається на інклюзії, потрібен окремий підхід та відповідне ставлення, наприклад, якщо це дитина з іншої країни.
- Розгляд нових методик навчання є актуальним, якщо в школі з'являється інклюзивна дитина.
- Методика оцінювання також має змінюватись, оскільки інклюзивні діти можуть, що часто так і є, не справлятися з нормативами, затвердженими Міністерством.
- Учбовий план на початку року будується з урахуванням наявності інклюзивних дітей у закладі.
- Оснащення приміщення для учня на інклюзії - це може бути окрема парта в загальному класі або свій кут у комп'ютерному класі.
Також рекомендації даються і вчителю основної групи:
- Спостерігати за поведінкою групи загалом і кожної дитини окремо, їхнє відношення може впливати на навчання інклюзивного школяра.
- Слідкувати за загальним настроєм у класі, психологічним станом дітей і, якщо потрібно, додати елементи заспокоєння та стресостійкості до матеріалу навчання.
- Хвалити дітей та звертати увагу на їх сильні сторони та кращі показники, а не на те, що не можна виправити чи змінити.
- Використовувати різні візуальні методи подачі матеріалу для кращого засвоєння теми як звичайними дітьми, так і тими, хто на інклюзії.
- Під час підготовки до уроку вчителеві слід враховувати можливості всіх дітей у класі, і інклюзивних теж незважаючи на те, що біля них завжди є помічник-учитель.
Які переваги надає інклюзивне навчання?
Інклюзивне навчання, як з'ясувалося за роки його впровадження до навчальних закладів, дає безліч переваг для дітей, які раніше не могли навчатися у загальноосвітніх закладах.
- Найголовніша перевага – це можливість дітей з особливостями проводити час з іншими дітьми, навчаючись, граючи та пізнаючи світ. Поодинці чи ізольовано від суспільства дітям складно сприймати світ у повній мірі, адже в інтернатах та схожих закладах є посилений нагляд за дітьми, що не дає їм повною мірою відчути свободу дій.
- Для соціуму також є плюси в інклюзії, оскільки діти починають сприймати інклюзивних дітей як собі рівних. Спілкуючись із ними у повсякденному житті, всі бачать, що це звичайні дітки, які також люблять грати, вчитися та насолоджуватися життям.
- Інклюзія в школі стирає межу між особливою допомогою для дітей із потребами в освітній сфері та звичайним шкільним навчанням. Педагоги дають зрозуміти, що діти на інклюзії також вимагають уваги, як і ті, які просто не встигають за шкільною програмою – різниця у цьому буває зовсім невелика.
- Для педагогів інклюзія дає можливість розширити свої вміння, підвищити кваліфікацію та налагодити контакти з багатьма дітьми. Також підняти рівень сприйняття потреб школярів та перейнятися проблемами нинішньої системи освіти, життя людей з особливими труднощами чи недостатньої підготовленості вчителів для подальшого вдосконалення методик.
- Діти з особливими потребами у разі можливості навчатися на інклюзії можуть бути зараховані до професійних закладів, а також до ВНЗ, до яких раніше вони могли б не потрапити. Адже буває, що проблема не в сприйнятті дитиною інформації, а лише в розсіяній увазі або незнанні мови, що зовсім не впливає на розумові здібності школяра. Якщо допомогти таким дітям у початковій та середній школі, вони можуть досягти висот та після завершення навчання у загальноосвітньому закладі.
- При інклюзивному навчанні батьки можуть повною мірою брати участь в освітньому процесі своєї дитини, допомагаючи вдома із завданнями. Вчителі постійно контактують з батьками для того, щоб давати всю картину навчання та пояснювати їхню роль у розвитку їхньої дитини.
Чим можуть допомогти батьки своїй дитині, якщо вона навчається на інклюзії?
- Насамперед батькам варто хвалити свою дитину навіть за дрібні досягнення, і в жодному разі не лаяти дитину за неуспішність. Розуміння того, що вашому учневі можуть важко даватися деякі предмети, запобігають розмовам про лінощі або неуважність. Якщо ви бачите, що дитині потрібна допомога, то, можливо, варто позайматися вдома разом з нею – таким чином ви зможете зрозуміти, що саме їй важко зрозуміти чи через що це відбувається. Якщо вам не під силу займатися уроками з дітьми, можна найняти репетитора чи помічника, який, провівши кілька занять зі школярем, зможе зрозуміти суть проблеми навчання.
- Якщо ваша дитина, в принципі, все встигає, це не означає, що її не потрібно додатково розвивати та допомагати самореалізуватися. Ви можете разом з ним виконувати спеціальні вправи для вдосконалення знань або подолання мовного бар'єру. Ці вправи можна знайти як в інтернеті, так і спитати фахівців у сфері психосоматичного аналізу чи розвитку мови.
- Проводити час із користю ніколи не було порожнім заняттям. З інклюзивною дитиною буде корисно разом малювати, плавати, розглядати птахів та вгадувати мелодії. Як відомо, розвиток дрібної моторики сприятливо впливає на діяльність мозку. Відмінною грою буде робота тільки лівою рукою, якщо ваша дитина правша. Лікарі досліджували взаємозв'язок нестандартних рухів із розвитком лівої півкулі мозку.
- Багато говорити з дитиною – обов'язок усіх батьків, але у дитини, яка навчається на інклюзії, інші потреби у спілкуванні. Інклюзивним дітям, залежно від причини їхньої інклюзії, потрібно іноді пояснювати причинно-наслідкові зв'язки. Показувати майстерність спілкування з однолітками, з учителями та сторонніми дорослими людьми. Оскільки спілкування – це головна складова майбутньої інтеграції у доросле життя та самостійне «плавання», то дітям просто необхідно володіти великою кількістю інформації та вмінням контактувати з оточуючими.
- Прийняття батьками участі в житті та розвитку дитини дуже важливе як для них самих, так і безпосередньо для учня. Дітям важливо розуміти, що їхні будинки підтримують і бажають знати, чим вони живуть, які у них переживання та тривоги, особливо щодо навчання та спілкування з однокласниками.
Джерело:https://unicorn.itstep.org/blog/inclusive-education-what-it-is-and-how-to-provide-it-to-a-child